با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ کودکان دیرآموز
زیارت عاشورا

روانشناسان کودکانی را که دارای محدوده هوشبری بین 70 تا 84 هستند و دارای عملکرد ضعیف ترین نسبت به همسالان خود هستند دیر آموز می نامند. پس کودکان و دانش آموزانی که مورد نظر ما هستند از نظر ظاهری و رفتاری تفاوتی با سایر هم سن و سالهای خود ندارند و تنها تفاوت آنها در این است که در حیطه مهارت‌های تحصیلی دارای عملکردی محدودتر و ضعیف‌تر نسبت به همسالان خود هستند و در سایر رفتارهای انطباقی و سازشی فاقد هرگونه نقص قابل ملاحظه‌ای می‌باشند و مثل همسالان خود دارای تفاوتهای فردی در حیطه‌های مختلف رفتاری‌اند.‌

در گذشته تشخیص این مشکل دانش آموزان سخت بود .از یک طرف تعداد دانش آموزان در هر کلاس زیاد بود و توجه معلم بین تمام دانش آموزان تقسیم می شد و مشکلاتی از این قبیل به خوبی قابل تشخیص نبود و از طرف دیگر معلمان اطلاعات کاملی درباره اینگونه اختلالات نداشتند و تشخیص این کودکان برایشان آسان نبود.

امروزه با بالا رفتن سطح دانش معلمان درباره ویژگی های دانش آموزان و کمتر شدن تعداد دانش آموزان هر کلاس موقعیت بهتری برای تشخیص و کمک به اینگونه دانش آموزان به وجود آمده است.

ابتدا به چند ویژگی که در اینگونه دانش آموزان بارزتر است اشاره می کنیم که با تشخیص آنها می توان به دیرآموز بودن دانش آموز پی برد.

کودکان دیر آموز دارای اعتماد به نفس پایین تری نسبت به دیگر کودکان هستند.

کودکان دیرآموز در توجه و دقت ضعیف هستند و برای یادگیری نمی توانند تمرکز کنند و ذهن خود را روی چیزی که مشغول آموزش آن هستند متمرکز کنند.

کودکان دیر آموز در یادگیری چیستان، ضرب المثل و مطالب پیچیده کتب دچار ضعف هستند و این کمبود در ارتباط با سایر همسن و سال هایشان قابل تشخیص است.

کودکان دیرآموز در نوشتن انشاء ضعیف هستند و این ضعف ناشی از ضعف آنها در تفکر انتزاعی است.  

کودکان دیر آموز در یادآوری و به یاد سپاری مطالب ضعیف هستند و حافظه ضعیفی دارند.

کودکان دیرآموز تمایل بیشتری در انجام کارهای خطا دارند و در پیروی از دستورالعمل ها و مقررات دشواری زیادی دارند.

کودکان دیرآموز در ارزیابی خود ضعیف هستند و ضعف ها و نقاط قوت خود را نمی شناسند.

توصیه های جهت آموزش به کودکان دیرآموز

کودکان دیرآموز را بی استعداد ندانید. این کودکان نیز مانند سایر افراد دارای استعداد هستند اما مطالب را دیرتر از سایرین فرا می گیرند.

این کودکان نباید احساس ناخوشایندی نسبت به مدرسه و کلاس داشته باشند و در این زمینه نوع برخورد معلم با آنها و روش تدریس اهمیت دارد. محیط خسته کننده سرد و غیر قابل پذیرش کلاس برای کودکان دیرآموز قابل تحمل نیست.

در ادامه ی مطلب ما به 14 توصیه آموزشی برای بهبود وضعیت كودكان دیر آموز خواهیم پرداخت .

1 روش اجتماعی كردن كودكان و فعالیت های تجربی در تدریس بسیار مفید است .

2 تكرار مطلب در غالب شرایط واقعی زندگی مفید می باشد .

3 فهماندن معنی كلمات در موقعیت ها و مسائل دنیای واقعی .

4 در آموزش به این دسته از كودكان باید جلوی عادات نا پخته آن ها ( مثل شمارش با انگشتان و ...........)‌ گرفته شود و در عوض اَشكال و تصاویر را جایگزین آن ها نمود .

5 روی تمركز و دقت این دانش آموزان بیشتر كار شود .

6 مشخص كردن موقعیت های زمانی برای این دسته از كودكان لازم به نظر می رسد .

7 قبل از تدریس درس جدید از آموخته ها و مهارت های قبلی او اطمینان حاصل كنید . ( از فراگیری درست دروس قبلی توسط كودك دیر آموز اطمینان یابید .)

8 تكرار و تمرین در قالب های گوناگون و جذّاب ما را در تدریس بهتر به این دانش آموزان یاری می كند .

نكته :‌ نباید این تكرار موجب خستگی و زدگی كودك شود .

9 تدریس مهارت ها و مطالب ( به ویژه در درس ریاضی ) باید به گونه ای باشد كه تداعی معانی ، درك روابط و مبانی و مفاهیم اساسی را در كودكان دیر آموز تقویت كند .

10 كودكان دیر آموز نمی توانند توجه خود را برای مدت زیادی به یك موضوع معطوف كنند و باید به آن ها فرصت انجام آن را داد .

11 آموزش ها یا باید بر اساس علایق و تجارب كودك دیر آموز باشد یا برایش ایجاد انگیزه كند كه نوع  تدریس ما در ایجاد این انگیزه بسیار مهم می باشد .

نكته :‌ استفاده از وسایل كمك آموزشی مناسب بسیار موثر است .

12 در بعضی زمان ها و موقعیت ها مربی باید به صورت تك به تك یا انفرادی با كودكان رابطه برقرار كند و بر اساس ذهن و فكر او به تدریس یا مرور دروس بپردازد . ( با زبان خود او و در كنار او به مرور دروس بپردازد .)

13 تنوع در روش ها و موضوعات باعث ایجاد علاقه و توجه در كودك می شود .

14 محیط تدریس یا كلاس را به گونه ای باید مدیریت كرد تا باعث ایجاد حواس پرتی در كودكان دیر آموز نشود ، زیرا آن ها با كوچك ترین تحرك غیر معمول در كلاس توجه و تمركز خود را نسبت به درس از دست می دهند .  

مهمترین نکته این است که مربی و معلم کودک را بشناسد و با رفتار خود به او بفهماند که آینده اش برای مربی مهم است.



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 22 آبان 1394برچسب:, | 10:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |